Skip to main content

Vad gör vi i sommar?

Vi har inte hunnit tänka så mycket på det. Men ett är säkert, vi ska på bröllop hos bästisar i Göteborg ( längtar! ) och en tur till Kvarntorpet hoppas vi på ( längtar) En sväng till Dalarna där mamma och pappa bor ( längtar ) Resterande del kommer vi nog spendera på landet. Sista sommaren innan försäljning. Bitterljuvt så det förslår!

Men låt oss titta tillbaka på förra sommaren. Då åkte vi till Grekland.

Är ni galna sa folk, åka långt med fyra barn, varav Alva och Edvin var dryga året. Incheck flygresan, busstransfer vänta på bagaget och allt det där.

Men jag var övertygad. Året hade varit så hysteriskt intensivt, jag var så trött att jag hade svårt att förmedla den enklaste mening. Jag ville bli varm, jag ville slippa laga frukost, lunch och middag. Jag ville bort!

Ja, absolut resan var väll inte direkt bekväm men det funkade. Jag ammade konstant så di små var nöjda. Wille och Love körde paddan så det var lugnt.

Väl framme installerade vi oss och våra stora gick iväg på sina barnklubbar. Vi hade bokat barnvakt även för Alva och Edvin, men jag var osäker på om jag ville lämna bort dom, vi hade aldrig haft barnvakt till dom innan. Det handlade bara om 2h men ändå…. Jag träffade barnvakterna och dom var så fina! Hade små mysiga aktiviter ordnade, så jag skärpte ihop mig och lämnade över barnen. Självklart slog jag mig ner i en solstol precis runt hörnet, bara utifall….

När jag gled ner i solstolen utan barn så var de som om alla tankarna kom i kap mig.  Hela världsläget ramlade över mig. Donald Trump, Sverigedemokraterna, miljöförstöringen och skammen över flygresen vi gjort som inte direkt bättrat på läget.

Jag satte på mig solglasögonen och lät tårarna rinna.

När jag grinat klart skärpte jag ihop mig igen. Jag hade ju velat hit så länge. Och långsamt, långsamt tinade jag upp. Hela familjen tinade upp. Som om värmen gjorde oss lite snällare, lugnare. Ljuset alltså, ljuset!

Visst hade jag sett fram emot strandhäng, ha, ha, ha, skrattar gott åt det. Vi besökte stranden en gång men beslutade ganska snabbt att skulle vi alla komma levande därifrån så var inte stranden något för oss. Vågorna stod ganska höga. Ingen av våra barn var sugna på att sitta lugnt i sanden och bygga slott. Alla ville hoppa i vågorna. När 3 av fyra barn inte kan simma så är det bara att inse att två vuxna inte räcker till.

Det fick bli poolen för hela slanten.

Middagarna då? Hur gjorde vi då? Jag får nog börja med att förklara att ingen av våra barn sitter särskilt länge vid matbordet. Särskilt inte de två ettåringarna. Vi la upp det såhär. – Morgan underhöll alla barn medan jag hängde på låset på restaurangen. När de öppnade kastade jag mig in och valde ett stort bord i skuggan. Sen gick jag och hämtade mat till Alva och Edvin samt mig. Vid det här laget rullade Morgan och hela barnaskaran in. Jag börjar mata di små samtidigt som jag själv slevar i mig fetaost och tsatsiki. Morgan tar mat till sig och hjälper Wille och Love att lägga på pommes och ketchup. ( På riktigt, pommes och ketchup i två veckor, lunch middag kvällsmat ) Morgan börjar äta och ungefär där bryter di små ihop. Jag tar dom till rummet och ammar dom till sömns. Morgan och pommeskillarna kommer tillbaka. Nu sover Alva och Edvin och är jag inte helt mätt så går jag tillbaka till restaurangen och slevar i mig dessert. Mys.

Orakade armhålor, en utsliten amningsbh som tappert försöker omfamna den utnötta barmen. Jag ser ju att jag varvat ner. Blicken är inte stirrig och irrande längre. Den har mjuknat och jag har efter ett omtumlande år landat.

På kvällarna när di små somnat så gick Wille jag och Love tillbaka till poolen. Den stängdes kl 20, så det var bara vi där.

Vi kände oss supermodiga som trotsade regeln. Eller ok jag kände mig modig, jag vill allt som oftast göra rätt och riktigt

( så tråkigt ) . Men Wille och Love tyckte jag var hur cool som helst och jag njöt av det, och sög i mig av deras närhet. Den största delen av året hade all min tid gått till Alva och Edvin. Så att få den här kvällsstunden tillsammans bara vi tre kändes för mig helig!

Morgan gullade sig i vanlig ordning

Terrassen till vårt rum var verkligen helt perfekt, alltid skugga och inhängnad. Det kanske var där vi hängde mest

Att resa med fyra barn är inte  semester i den bemärkelsen att man som vuxen kan ligga och slappa på stranden. Men det är tid tillsammans. Just precis som vi vill ha det!

Här vilar jag min näsa en stund.

4 Comments

• AMi skriver:

Ja! Kvarntorpet står alltid redo! (och längtar också!) Fyra tackor med sina (sex) lamm kommer att beta i hagen, bryggan är på plats, och vattnet i ån har stigit, vebon är full med ved, brevebon och vävbon är f n fulla med plantor men ska städas till Kr hi. Potatisen är satt. Och allt är grönt och vackert…